Polacy w pracy zdalnej - jak żyliśmy podczas lockdownu?

zobacz raportraport IRCenter (odnośnik przeładowuje stronę)

Wielu Polaków ostatni rok spędziło przed ekranem komputera, pracując z domu. Część z nas w tym samym czasie opiekowała się dziećmi uczącymi się zdalnie. Wiązało się to nie tylko ze zmianą organizacji pracy, ale także przemodelowaniem życia rodzinnego. Z badania przeprowadzonego na grupie 1000 respondentów przez IRCenter, na zlecenie nju mobile, wynika, że większość Polaków, których lockdown zmusił do pozostania w domu - 73% - akceptuje zdalny model pracy. Bardziej preferują ją osoby, które wykonywały obowiązki służbowe w domu i nie mają dzieci lub ich dzieci uczyły się w tym czasie stacjonarnie. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od tego, czy w domu były dzieci, czy nie, 37% badanych deklaruje, że podczas lockdownu pracowali więcej.

Korzystanie z internetu podczas lockdownu

Godziny spędzane przed komputerem i smartfonem sprawiły, że zarówno pracujące zdalnie osoby z dziećmi jak i osoby, którym podczas pracy zdalnej nie towarzyszyły dzieci, potrzebowały szybszego łącza internetu stacjonarnego i większego pakietu danych mobilnych.

24% objętych badaniem osób z dziećmi powiększyło pakiet internetu mobilnego. Tak zrobiło też 13% respondentów bez uczących się w domu dzieci.

Zwiększenie szybkości łącza internetu stacjonarnego zadeklarowało 18% osób z dziećmi oraz 14% pracujących zdalnie bez dzieci. Większość respondentów nie zmieniła jednak prędkości łącza.

Jak widać, pracujące zdalnie osoby z uczącymi się w domu dziećmi miały większe zapotrzebowanie na internet. Wpływ na to miały zdalne praca i szkoła, a co za tym idzie – duże obciążenie łącza internetowego w domu.


Zdalna praca, nauka, kontakty online ze znajomymi i rodziną – wszystko to przyczyniło się do istotnego wzrostu zużycia internetu mobilnego, który obserwowaliśmy w nju mobile już od pierwszych dni lockdownu.

Dostęp do internetu stał się jedną z podstawowych potrzeb, szczególnie istotną dla naszych klientów. W pandemii dużo się zmieniło, a wzrost zużycia internetu to jedynie jedno z wielu zjawisk, które mogliśmy obserwować w tym okresie.

Agata Jaworska, Dyrektor Marketingu nju mobile


Jak radziły sobie rodziny podczas lockdownu?

Najbardziej doskwierał nam brak spotkań z rodziną i przyjaciółmi, swobodnego wychodzenia z domu oraz jedzenia w restauracjach. Przy czym, na ograniczony kontakt z bliskimi jako jeden z najmniej akceptowanych aspektów związanych z pandemią, częściej wskazywały osoby pracujące zdalnie z dziećmi (46% vs. 37% w grupie bez dzieci). Większości respondentów nie brakowało pracy w biurze. Jak widać, przyzwyczailiśmy się do pracy zdalnej – 73% osób deklaruje, że akceptuje taki model, ale o wiele trudniej było nam pogodzić się z ograniczeniami związanymi ze sposobami spędzania czasu wolnego.

37% respondentów oceniło, że pracowało więcej niż wcześniej. Jednocześnie, wśród pracujących dłużej, osoby pracujące zdalnie z dziećmi miały poczucie, że były bardziej przeciążone - deklarują, że pracowały dłużej średnio o 2,5 godz., a jednocześnie opiekowały się domem i pociechami. Gotowanie również zabierało więcej czasu osobom, których dzieci uczyły się zdalnie – tak odpowiedziało 52% respondentów w tej grupie i 40% w grupie bez dzieci. Bardzo podobnie rozłożyły się odpowiedzi na pytanie o zajmowanie się domem (52% i 39% respondentów uważa, że ta czynność zajmowała im więcej czasu). Ale podczas lockdownu nie zapominaliśmy o rozrywce. Więcej czytaliśmy, oglądaliśmy filmów, graliśmy na konsoli.

Jakie jeszcze zmiany zaszły w naszym życiu w czasie lockdownu i jak je oceniamy? Zachęcamy do zapoznania się z całością raportu.

zobacz raportraport IRCenter (odnośnik przeładowuje stronę)